روزنامه اصفهان زیبا
زمان انتشار: یکشنبه ۳ دی ماه ۱۳۹۱
  روزنامه اصفهان زیبا، شماره ۱۷۰۸، صفحه هنر و ادبیات، صفحه ۸، شماره 9۲،pdfمطلب

صفحه هنر و ادبیات-روزنامه اصفهان زیبا-نفیسه حاجاتی

محمدرحیم اخوت:
تخیل برانگیزند!

 

محمدرحیم اخوت، نویسنده و مترجم را گاهی در برخی از نمایشگاه‌های مهمی که در گالری‌های شهر برگزار می‌شوند، می‌توانید ببینید. او معتقد است: «هیچ داستان‌نویسی اگر نرود نمایشگاه‌های خوب را ببیند و در هنرهای مختلف سرک نکشد، نقاشی نداند، موسیقی و معماری نداند، رمان‌نویس هم نمی‌تواند بشود. پیوند غیرآشکاری بین هنرهای مختلف هست.»

به اعتقاد نویسنده رمان «سایه‌ها و نام‌ها»، اول ذهن باید با سرک کشیدن در هنرهای مختلف، بارور شود. بعد اگر داستان‌نویس هستید، می‌توانید داستان بنویسید. یا اگر شاعرید، شعر بگویید. اما مهم این است که ذهن بارور شود، تغذیه شود؛ با دیدن نمایشگاه‌های خوب، خواندن کتاب‌های خوب، از همه مهمتر دیدن تئاترها و فیلم‌های خوب.

اخوت درباره نمایشگاه عکس‌های سفر ابراهیم حقیقی می‌گوید: «زاویه دید و ترکیب بندی و همه چیز فوق‌العاده است. ولی چیزی که خیلی برای من جذاب است، معماری عامیانه است. معماری خودروی عامیانه است که به بهترین وجه در این عکس‌ها می‌بینید. در این زمینه کتاب هم داریم؛ معماری عامیانه ایران که اگر اشتباه نکنم، حاصل تحقیق یک آلمانی در ایران است.»

جواب اخوت به سوال: «کدام تابلو تخیل یک نویسنده را برمی‌انگیزد؟» این است که اغلب کارها به خصوص تصاویر گرفته شده از شهر زواره، خیلی تخیل‌برانگیزند. اخوت «یک زندگی فراموش‌شده» را در رگ و پی ساختمان‌های قدیمی می‌بیند و تاکید می‌کند: «اگر آدم به خودش اجازه خیال‌پردازی بدهد، آن وقت زندگی ناپیدایی زیر پوسته این معماری‌ای هست (چیزی که در معماری حال حاضر شهرهای ما نیست) که در این تابلوها هم احساس می‌شود. بی‌تعارف باید بگویم کمتر نمایشگاه عکسی را دیده‌ام که این قدر گویا و حس‌برانگیز باشد و تخیل آدم را راه بیاندازد.»

لینک‌های مرتبط : گزارش نمایشگاه عکس‌های سفر ابراهیم حقیقی در گالری اتاق آبی اصفهان، گفت و گو با زاون قوکاسیان (مدرس و منتقد فیلم) ، گفت و گو با احمد منتظر (معمار و استاد دانشگاه)، گفت و گو با محمدرحیم اخوت (نویسنده)، یادداشت (سخنی با خوانندگان)

نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌