یکشنبه نوزدهم شهریور ۱۳۹۱ 16:7

روزنامه اصفهان زیبا-رفتار طراحانه

روزنامه اصفهان زیبا
زمان انتشار: یکشنبه ۱۲ شهریورماه ۱۳۹۱
  روزنامه اصفهان زیبا، شماره ۱۶۱۸، صفحه هنر و ادبیات، صفحه ۸، شماره ۵۹،pdfمطلب


گزارشی از جدیدترین رخدادهای گالری‌های اصفهان در آخرین روزهای تابستان

فی‌البداهه بودن مهمترین ویژگی

 رفتار طراحانه است

 

خیلی‌ها ترجیح می‌دهند این آخرین روزهای تابستانی را به سفر اختصاص بدهند اما فعالان فضای هنری شهر، این روزهای گرم را برای برپایی نمایشگاه‌هایی که حال و هوای گالری‌ها را گرم‌تر می‌کنند انتخاب کرده‌اند و خب اگر به هنر علاقمندید، خبر خوش این است که دو هفته‌ای که پیش رو دارید، پر است از نمایشگاه‌هایی که می‌توانید ساعتی از یک بعد از ظهر تابستانی‌تان را به‌شان اختصاص بدهید و ایده‌های نو و متفاوت ذهن‌هایی خلاق را تماشا کنید.

تحریم

اولین برنامه از 22 برنامه‌‌ی اجرا، چیدمان و ویدئوآرتی که گالری متن، طی یک ماه از 17 شهریور تا 17 مهر، برگزار می‌کند، چیدمان «تحریم-sanction» بود که جمعه 17 شهریور ماه برگزار شد. از علاقمندان دعوت شده بود که ساعت 18 در گالری حضور داشته باشند.

عصر جمعه، جمعیت علاقمندان چیدمان تازه «داوود درا» قابل توجه بود. ساعت از 6 گذشته بود که درهای گالری بالاخره باز شدند و آرام آرام رفتیم به تماشای «چیدمان تحریم». اولین برخورد مخاطبان با اثر، جمله‌ی «تحریم یا سانکسیون: نوعی جریمه که با هدف واداشتن تحریم شونده به اطاعت از قانون صورت می‌گیرد.» روی دیوار بود که با آن نور تابانده شده رویش، در فضای تاریک گالری، توجه مخاطب را جلب می‌کرد.

 مواجهه دوم اما تابلوی بزرگی پر از عکس‌های مربعی کوچک قرمز رنگ از چهره آدم‌های مختلف بود. چند دقیقه‌ای که مخاطبان تابلو را تماشا کردند، رد پای رنگ‌های سپید روی تن تابلو نشست. باریکه‌های رنگ‌های سپید شره کردند روی عکس‌ها از بالا تا پایین آمدند و چهره‌ها را شستند از تن تابلو. دست آخر، قاب چهره‌ها تبدیل شد به قابی که قسمت اعظم چهره‌هایش با رنگ سپید، از میان رفته بودند و آن‌ها که مانده بودند، بیشترشان ردی از پاک‌کننده داشتند.

اگر دوست دارید  مخاطب مجموعه برنامه‌های «هنر، زبان نو» در گالری متن (میدان آزادی، بلوار دانشگاه، کوچه خوشاب، پلاک 5)  باشید، این هفته دو انتخاب دیگر هم دارید؛ ویدئوچیدمان «نوستالژی در خواب» اثر «بهزاد زهری» که از ساعت 16 تا 20 روزهای 20 و 21 شهریور برگزار خواهد شد و ویدئوآرت «ویرگول‌های فربه» اثر حسین حسینی که از ساعت 16 تا 20 روز 24 شهریور میزبان مخاطبان دوستدار هنر هستند.

 

رفتار طراحانه

یکی دیگر از نمایشگاه‌هایی که جمعه گذشته در اصفهان افتتاح شد، نمایشگاه گروهی «رفتار طراحانه» بود. گالری تکش این بار یک هفته میزبان آثاری از مرتضا بصراوی، احسان تحویلیان، حسین تحویلیان، امیر فنایی رسول معرک‌نژاد، عباس میرزایی، علی میرزایی، نوشین نفیسی و ندا هویدا است؛ آثاری که همه در یک ویژگی به نام «رفتار طراحانه» مشترکند.

«فیزیک انسانی با تقسیم وظایف بین اندام و همکاری اعضا، پیکری پیچیده، متکثر اما متحد به وجود آورده است. این پیکر در محیط پیرامون خود به جستجو و برطرف کردن نیازهای خود می‌پردازد، نیازهایی که در حیطه عمل توسط قوه تخیل بررسی می‌شود، توسعه می‌یابد، به تجربه در می‌آید و چرخه تجربه، تخیل را به وجود می‌آورد. فاصله بین تخیل و تجربه در این چرخه همان طراحی است. طراحی فرایندی است که از یک سو برآمده از واقعیت‌های بیرونی و از سوی دیگر در تخیل انسانی است که سرانجام با ماده، شکل بیرونی می‌یابد.

لحظه شکل گیری طراحی، تبدیل تخیل به ایده‌های مشخص است. آنچه به عنوان اجرا حاصل می‌شود، گزارشی از ایده می‌باشد که در محدودیت‌های فنی، فیزیکی، زمانی، شکل یافته است. طراحی شکل‌ها و اجراهای یکسان و مداوم را ایجاد می‌کند اما همواره تغییرپذیر است. فرایند طراحی مانند گام برداشتن است و طرح تنها گزارشی گاه نمادین، گاه ناقص و گاه نزدیک به ایده است که در یک گام شکل می‌گیرد و در گام دیگر با ساختار تازه خودنمایی می‌کند.» این‌ها بخشی از توضیحاتی است که برای معرفی این نمایشگاه نوشته‌اند.

نمایشگاه تازه گالری تکش، تنوع خوبی دارد. می‌توانید دنیای حجم فلزی و آئینه‌ها را کشف کنید، رو‌به‌روی لپ‌تاپ‌ها بایستید و اثر «نوشین نفیسی» را ورق بزنید. برداشت عکاسانه «احسان تحویلیان» را تماشا کنید، هدفون را روی گوش‌تان بگذارید و میان همهمه نمایشگاه حرف‌هایی را جسته گریخته رو‌به‌روی پارچه سیاه آویزان بشنوید یا حتی کفش‌هایتان را دربیاورید، بنشینید روی نیمکت کنار «حسین تحویلیان» و با قلمو و جوهر مشکی روی پارچه سپید طراحی‌های او را به دلخواه‌تان تکمیل کنید.

«طراحی بیان ایده هنرمند است که در لحظه کشف و شهود به صورت فی‌البداههه به اجرا درمی‌آید. بیان این ایده می‌تواند به صورت خط و رنگ، هنر اجرا (پرفورمنس)، یک عکس یا تصویربرداری باشد. تکنیک مورد استفاده فقط یک وسیله، مدیوم است. برای تجسم بخشیدن به ایده فی‌البداهگی و همین بیان تجسمی و تکرارناپذیری‌اش به اثری مستقل می‌انجامد به نام طراحی که در این جا طراحی گیش طرح چیزی دیگر نیست.

 بلکه خودش موجودیت پیدا می‌کند. بنابراین طراحی یک بی‌واسطگی میان هنرمند، اندیشه و جهان هستی اوست. آن گونه که هنرمند، آن چه را از هستی دریافت می‌کند، در ذهن تحلیل می‌کند و در یک "آن" تجسم می‌بخشد. این دریافت حسی، از هستی به ایدئولوژی و جهان‌بینی هنرمند وابسطه است و می‌تواند بیان و مضمون شخصی تا اجتماعی به خود بگیرد.» این را در بروشور نمایشگاه نوشته‌اند.

احسان تحویلیان درباره این نمایشگاه می‌گوید:«هر کدام از ما در ژانرهای مختلف کار می‌کنیم اما نقطه اشتراک آثاری که اینجا ارائه داده‌ایم؛ رفتار طراحانه است نه طراحی. این رفتار پارامترهای مختلفی دارد مثل بداهه بودن، با خطا اجرا شدن و غیرقابل پیش‌بینی بودن.»

نوشین نفیسی بر مشخصه فی‌البداهه بودن به عنوان یکی از ویژگی‌های رفتار طراحانه تاکید می‌کند و می‌گوید:«من کارهای فی البداهه زیاد می کنم. حتی نقاشی‌هایم هم این ویژگی را دارند. به این صورت نیست که چندین بار اتود بزنم و بعد اجرا کنم. اتود خودش می‌تواند سرمنشاء یک کار هنری باشد. رویش کار می‌کنم حتی ممکن است چندین ماه رویشان کار کنم ولی سعی می‌کنم فی‌البداهگی کار حفظ شود و تازگی‌اش از بین نرود. به بازنگری معتقد هستم ولی این که همه تازگی و فی‌البداهگی اثرت را در بازنگری از بین ببری، نه.»

 برای دیدن این نمایشگاه هم می‌توانید تا آخر این هفته، یک بعد از ظهر، ساعتی بین 17 تا 21 را برای دیدن این مجموعه کارها در گالری تکش (خیابان چهارباغ بالا، خیابان کاخ سعادت آباد غربی، شماره 43) در نظر بگیرید.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌