جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- 17مهرماه

پایان یک هفته‌ی کودکانه در اصفهان

شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، پنجشنبه، 16 مهرماه، در روز جهانی کودک به پایان رسید.

مراسم اختتامیه‌ی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، پنجشنبه 16 مهرماه، هم‌زمان با روز جهانی کودک، در تالار هنر اصفهان برگزار شد و این گونه یک هفته کودکانه نفس کشیدن اصفهان، به پایان رسید.

در این مراسم مدير مركز هنرهاي نمايشي كشور ضمن قرائت بیانیه‌ای به نمایندگی از ایمانی خوشخو، معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت:« با نيم‌نگاهي به گذشته مي‌توان اين نكته را دريافت كه تئاتر كودك و نوجوان در چهار سال گذشته چه مسيري را طي كرده و اكنون در كجا ايستاده است. جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در طي اين چهار سال با همت و ميزباني مطلوب اصفهاني‌ها و هوش و درايت مصطفي رحماندوست شاعر، توانست در جايگاه بين‌المللي قرار بگيرد و اكنون در ليست جشنواره‌هاي معتبر بين‌المللي مطرح است.»
حسین پارسایی هم‌چنین از سيدعليرضا حسيني، مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي اصفهان حسینی، با تقدیم لوح سپاس و سفر حج عمره، تقدیر کرد.

 سپس عليرضا ذاكر ‌اصفهاني که اولین روز کاری‌اش مصادف با آخرین روز شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بود، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم گفت:«هر آنچه بتوانم در راستای حفظ و تعمیق بخشیدن به این گونه مراسم آماده خواهم ساخت.»

در ادامه، مصطفی رحماندوست ضمن بیان سخنان پایانی خود در سمت دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، از هنرمندان خواست که بدون کمک‌های دولتی، جشنواره تئاتر کودک و نوجوان را سرپا نگه دارند و اظهار امیدواری کرد که مسئولان نیز در جهت تداوم چنین جشنواره‌هایی قدم بردارند.

طبق روال سال‌های گذشته، در این مراسم از یک پیشکسوت عرصه تئاتر کودک نیز تقدیر شد. ابتدا کلیپی درباره‌ی استاد حسن دادشکر پخش شد و سپس داوود کیانیان، که خود در جشنواره‌ی چهاردهم مورد تقدیر قرار گرفته بود، با خواندن متن ادیبانه‌ای از دادشکر دعوت کرد که به روی صحنه بیاید و بدین وسیله، حج عمره و لوح سپاسی به این پیشکسوت عرصه تئاتر کودک تقدیم شد.

در بخش دیگری از مراسم مصطفی رحماندوست، اسامی برندگان مسابقه‌ی نمایش‌نامه نویسی را اعلام کرد. منوچهر اکبرلو نیز بیانیه‌ی هیئت داوران بخش مسابقه‌ی ایران را که در قالب نامه‌ای به دخترش نوشته‌بود، قرائت کرد که مورد تشویق حضار نیز قرار گرفت.

پس از معرفی و تقدیر از برگزیدگان بخش مسابقه‌ی ایران، دو جایزه‌ی «محتواي ديني» و «بهترين نمايش از ديدگاه تماشاگران» به ابتکار مرکز اصفهان، به دو نمایش اهدا شد.

و در پایان، دکتر سپیده خلیلی به نمایندگی از هیئت داوران بخش بین‌الملل به قرائت بیانیه‌ی این بخش پرداخت و برگزیدگان بخش بین‌الملل جشنواره شانزدهم نیز جوایز خود را دریافت کردند تا این گونه، پرونده‌ی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان بسته شود و دوستداران تئاتر کودک، چشم انتظار برگزاری هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان باشند.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- 16مهرماه

همه‌ی روزها، روز جهانی کودک است

مصطفی رحماندوست در حاشیه‌ی جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان همه‌ی روزها، را روز جهانی کودک دانست.

دبیر جشنواره‌‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، در پاسخ به خبرنگار ستاد اطلاع‌رسانی جشنواره، گفت:« همه‌ی روزها، روز جهانی کودک است. این روز به خصوص را هم گذاشته‌اند برای آنها که یادشان رفته. اما برای ما که هر روز داریم برای کودکان کار می‌کنیم، همیشه روز جهانی کودک است.»

مصطفی رحماندوست در ادامه، افزود:« کودک را نمی‌شود، نادیده گرفت. شاید اصلاًً بی‌خود روز جهانی کودک گذاشته‌اند. چون وقتی یک بچه وارد جمعی می‌شود تمام جمع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتی آنها که کمی اخمو هستند و حاضر نمی‌شوند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند هم در اصل خودشان را گول می‌زنند. اعتقاد من این است که بچه چون از نیستان وجود فاصله‌اش کم است، وقتی به من بزرگسال می‌رسد مرا یاد دنیایی که از آن جدا شده‌ام، می‌اندازد. آدم‌ها همیشه دلشان برای جایی که از آن آمده‌اند، تنگ می‌شود و بچه‌ها هم یادآور جایی هستند که ما از آن آمده‌ایم. چیز خاصی نمی‌توانم بگویم به جز این که بچه‌ها را به خیابان بیاورید، روزجهانی کودک می‌شود.»

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

یک نمایش سهل و ممتنع در آخرین روز جشنواره

قصه‌هایی با خرت و پرت‌ها نام آخرین نمایشی بود که چهارشنبه شب، 15 مهرماه، در آخرین روز شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، روی صحنه رفت.
نمایش برزیلی «قصه‌های با خرت و پرت‌ها» به کارگردانی كارلوس كانوسا که در بخش بین‌الملل شانزدهمین

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، شرکت کرده بود، روز چهارشنبه 15 مهرماه در دو نوبت اجرا شد. یک نمایش 50 دقیقه‌ای خلاقانه و پرمحتوا که تماشاگر را تا آخر به روی صندلی نگه داشت.

 اولین صحنه‌ی نمایش، صحنه‌ای است پر از خرت و پرت‌هایی که این طرف و آن طرف ریخته شده‌اند و نور قرمزی توجه تماشاگران را به آن‌ها جلب می‌کند.

صحنه روشن می‌شود و میز گاری مانندی از سمت راست آرام آرام به وسط سن آورده می‌شود. در قسمت اول نمایش بازیگر را در حال درست کردن کاردستی با مقوا و شیشه‌های پلاستیکی و مواد دورریختنی دیگر، می‌بینیم و این گونه، یک شهر با خرت و پرت‌ها ساخته می‌شود.

 سپس صحنه تاریک و قسمت دوم نمایش شروع می‌شود. در این بخش، مردی که کاردستی درست می‌کرد، خاطراتش رابرای ما روایت می‌کند؛ داستان زندگی در این شهر مقوایی. داستان رویارویی، عشق و زندگی. زندگی قدیم و جدید شهر را آن قدر به زیبایی و با صداسازی‌های جالب برای تماشاگران روایت می‌کند، که حتی صدای بلند خنده‌ی مخاطبان بزرگسال هم در سالن به گوش می‌رسد. قسمت سوم نمایش با جنگ شروع می‌شود و تمام شهر به یک باره از بین می‌رود. مرد بقایای شهررا جمع می‌کند، روی میز می‌ریزد. عروسک پسر، که نماد خودش است و عروسک دختر، که نماد دختر موردعلاقه‌اش است را برمی‌دارد، روی میز می‌گذارد و نمایش به پایان می‌رسد.

این گونه گروه دو نفره‌ی کشور برزیل، نمایش «قصه‌هایی با خرت و پرت‌ها» را به زیبایی اجرا می‌کنند و مورد تشویق بسیار حضار قرار می‌گیرند. به گفته‌ی کارگردان و بازیگر این نمایش، کارلوس کانوسا، تئاتر «قصه‌هایی با خرت و پرت‌ها» 18سال پیش متولد شده و تاکنون در 36 فستیوال داخلی و خارجی شرکت کرده است.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

آدم کوچولوهایی که شهرشان را نجات می‌دهند

نمایش «ما آدم کوچولوها خیلی بزرگیم» در آخرین روز شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، روی صحنه رفت.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، نمایش «ما آدم کوچولوها خیلی بزرگیم» به کارگردانی وحید فقیهی و جواد کیانی، حاضر در بخش «مسابقه‌ی ایران» شانزدهمین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاترکودک و نوجوان اصفهان، در آخرین روز جشنواره اجرا شد. این نمایش که قرار بود در آخرین روز جشنواره، ساعت 10:30 در تالار آوینی اجرا شود، به دلیل کوچک بودن فضا، ساعت 11:30 در تالار فرشچیان برای داوران، هنرمندان و خبرنگاران به نمایش گذاشته شد.

در صحنه‌ی اول این نمایش، مخاطبان، شش بازیگر کودک را روی دکور پله‌کانی بزرگ روی صحنه، می‌بینند. بچه‌ها در حال بازی و شادی هستند که به یک باره سفینه‌ای به شهرشان حمله می‌کند و آدم بدها با قیافه‌هایی عجیب و غریب فضای شهر را دگرگون و غم‌زده می‌کنند. در این بین، زورو برای کمک به بچه‌ها وارد داستان می‌شود اما بچه‌ها با راهنمایی ملکه‌شان که به شهر بازگشته است، خودشان شهر را نجات می‌دهند و به زندگی شاد گذشته، باز می‌گردند.  این گونه، نمایش پر رنگ و موسیقی و دکور و بازیگر «ما آدم کوچولوها خیلی بزرگیم» به پایان می‌رسد و بچه‌ها فرصتی می‌یابند که بعد از 40دقیقه اجرا، روی پله‌های شهرشان بنشینند و میوه بخورند تا خستگی از تن‌شان برود.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

اجرای رادیو جوان، از تالار فرشچیان اصفهان

صبح دوشنبه، اولین برنامه‌ی زنده‌ی رادیو جوان در رابطه با جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، اجرا شد.

به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، صبح سه‌شنبه، 14 مهرماه، در سومین روز از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، گروه جوان و جامعه‌ی رادیو جوان، در محوطه‌ی باز مجتمع فرهنگی هنری فرشچیان، به اجرای برنامه پرداختند. در این برنامه‌ی زنده که از ساعت 10 تا 11.30 صبح اجرا شد، گویندگان نام‌آشنای گروه به اجرای نمایش‌‌های رادیویی با حال و هوای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پرداختند و مصاحبه‌هایی نیز با مصطفی رحماندوست، دبیر جشنواره و معتمدی، مدیر فرهنگی هنری جشنواره، صورت گرفت.

گفتنی است: که این برنامه‌ی زنده در چهارمین و آخرین روز جشنواره، چهارشنبه 15مهرماه، نیز با همین موضوع از شبکه‌ی رادیویی جوان، پخش خواهد شد.
نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

صد وچهل و دومین اجرای دکتر اویوه در جشنواره تئاتر کودک

نمایش آلمانی «دکتر اویوه» یکی از نمایش‌های بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان بود که روز سه‌شنبه 14 مهرماه در دو نوبت روی صحنه رفت.
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، نمایش دکتر اویوه ( (D.Auwieweکاری از گروه آلمانی شرکت کننده در بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، در سومین روز جشنواره، اجرا شد.

در ابتدای نمایش، مترجم به روی صحنه آمد و داستان نمایش را به صورت کلی بیان نمود. ترجمه‌ی نام نمایش به زبان فارسی، «دکتر آی درد می‌کنه» است و داستان نمایش حول محور یک دکتر که زبان حیوانات را می‌فهمد، می‌گردد. دکتر اویوه به درمان حیوانات مختلف می‌پردازد تا این که یک روز، نامه‌ای از یک کرگدن دریافت می‌کند به این مضمون که در آفریقا همه‌ی حیوانات بیمار شده‌اند. دکتر اویوه به سمت آفریقا حرکت می‌کند، علی‌رغم تمام مشکلاتی که در راه برایش به وجود می‌آید، با کمک حیواناتی که در مسیر راه او هستند، به آفریقا می‌رسد و حیوانات بیمار آنجا را درمان می‌کند؛ خرطوم فیل، دندان شیر، بیماری زرافه و به این صورت تمام حیوانات جنگل خوب می‌شوند و نمایش پررنگ و موسیقی و عروسک گروه آلمان این گونه به پایان می‌رسد.

پی‌یر دامینگر در پاسخ به سوال خبرنگار ستاد خبری جشنواره، درباره‌ی مفهوم این نمایش برای مخاطب کودک، می‌گوید:« ما در این نمایش به بچه‌ها یاد می دهیم که به همدیگر کمک کنند.»

سرپرست گروه نمایش کشور آلمان، هم‌چنین در پاسخ به این سوال که چرا نمایش «دکتر اویوه» را برای اجرا در جشنواره شانزدهم انتخاب کرده است، می‌گوید:« این سومین سالی است که من در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان حضور دارم. بنا به تجربه فهمیده‌ام که برای مخاطب خردسال ایرانی، موسیقی، رنگ و حرکت خیلی مهم است و درضمن، با توجه به شرایط فرهنگی ایران، این نمایش را می‌توانستم انتخاب کنم. در شهر خودمان هم این نمایش اجرا و با استقبال زیادی رو به رو شد چون شصت درصد بچه‌های شهر خارجی هستند ولی می‌توانند با این نمایش ارتباط برقرار کنند و احتیاجی نیست که حتماً زبان آلمانی بلد باشند. «دکتر آی درد می‌کنه»   140 بار اجرا شده است که اولین اجرایش هم به 12 سال پیش برمی‌گردد.»

سومین نمایش بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، با دیالوگ‌هایی که گاه به فارسی گفته می‌شدند و گاه به زبان آلمانی،  مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و همین امر باعث شد که پس از تشویق تماشاگران، گروه برای شرکت در جشنواره‌ی سال آینده نیز اظهار علاقه کنند.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

تخیلات کودکانه را به تصویر می‌کشیم

نمایش با یک خواهش شروع می‌شود؛ پسر که یکی از سه بازیگر نمایش است، از تماشاگران می‌خواهد که عکس نگیرند، فلاش نزنند و بعد با یک بازی و تشویق مخاطبان، تئاتر «باغچه‌های پلاستیکی» محصول گروه ایتالیا، آغاز می‌شود. بازی با حباب‌ها، لوله‌های پلاستیکی، نقاشی‌های کودکانه، نور و رنگ و این گونه، سه بازیگر ایتالیایی تخیلات کودکانه را به تصویر می‌کشند.

نمایش «باغچه‌های پلاستیکی» به نویسندگی و کارگردانی سالواتوره تراماسر دوشنبه، 13 مهرماه در تالار هنر اصفهان به روی صحنه رفت و تماشاگران که تمام صندلی‌های طبقه‌ی اول و دوم تالار هنر اصفهان را پر کرده بودند، در پایان اجرا ایستاده و خیلی گرم، گروه را تشویق کردند. این نمایش به عنوان یکی از نمایش‌های حاضر در بخش بین‌الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، در دومین روز جشنواره، در یک نوبت برای داوران، هنرمندان و خبرنگان و در یک نوبت نیز برای علاقمندان این هنر، اجرا شد.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- اول تا 16مهرماه

بچه‌ها و جنگ در نمایش رویای بارانی

صحنه تاریک است. و ترنم آوای موسیقی ای شاد در فضا پیچیده. دختران و پسران در قسمت پشتی صحنه، شادمان از این سو به آن سو می‌دوند. که ناگهان صدای وحشتناکی می‌آید . بعد وقتی بچه‌ها، هراسان به خانه می‌رسند و خانه‌ی چوبی‌شان را ویران می‌بینند. پسر به دنبال مادرش به داخل خانه می‌دود و با عروسک دخترک بیرون می‌آید. دخترک در حالی که مدام گریه می‌کند، معتقد است که مادرشان، زیر خاک‌هاست اما پسرک می‌گوید که مادر حتما به دنبال آن‌ها آمده و در خانه نبوده است. فانتزی داستان البته از همین‌جا شروع می‌شود؛ وقتی که بچه‌ها با بمبی که در خانه‌شان فرود آمده و کامل عمل نکرده، صحبت می‌کنند. بمب می‌خواهد بچه‌ها را گول بزند که به او دست بزنند تا منفجر شود اما درست در لحظه‌ای که بچه‌ها می‌خواهند به حرفش عمل کنند، شخصیت چهارم داستان، وارد نمایش می‌شود؛ منورخانم! منور کسی است که بمب را متحول می‌کند. بمب به بچه‌ها می‌گوید که با آب خنثی می‌شود و قبل از این‌که بچه‌ها به کمک منور خانم بخواهند بمب را به آب برسانند، باران می‌بارد. داستان با صدای شادی کردن بچه‌ها و صدای مادرشان که به دنبال آن‌ها می‌گردد و یک موسیقی شاد تمام می‌شود.
بعضی از پدر و مادرها، از این که نمایش خیلی شاد نبوده و یک مفهوم ملایم‌تر نداشته، ناراحت هستند اما بچه‌ها نمایش را بادقت می‌بینند و آخر نمایش هم یکی یکی با دخترک نمایش، که نقش آن را پرستو گلستانی بازی می‌کند، عکس می‌اندازند.
کارگردان نمایش، پرستو گلستانی، در حاشیه‌ی کار، در پاسخ به انتقادات در مورد کمرنگ بودن شادی در نمایشش، می‌گوید: «من به این اعتقاد ندارم که تئاترهای کودکان باید فقط ریتمیک و شاد باشند.باید کودکان را با مسایل و واقعیت‌های جامعه هم آشنا کرد.»
 ‌نمایش «رویای بارانی» به نویسندگی «جعفر مهیاری» و کارگردانی «پرستو گلستانی» یکشنبه شب، 12مهرماه در سالن مجتمع فرهنگی شهید آوینی در دو نوبت به اجرا در امد.

*************************************

سه‌شنبه، رونمایی از 9 جلد کتاب تئاتر کودک

چهاردهم مهرماه، از 9 جلد کتاب در زمینه تئاتر کودک، در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، رونمایی می‌شود.
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، در سومین روز از برگزاری شانزدهمین  جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان در 14مهرماه، از 9 جلد کتاب منتشر شده که بوسیله همین جشنواره در زمینه تئاتر کودک و نوجوان منتشر شده است رونمایی خواهد شد.
 

*************************************

اجرای نمایش برزیل در تهران

نمایش برزیلی «قصه‌هایی با خرت و پرت‌ها» بعد از اتمام جشنواره شانزدهم، در تهران به اجرا در خواهد آمد.
به گزارش ستاد خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، نمایش «قصه‌هایی با خرت و پرت‌ها» محصول کشور برزیل که در بخش مسابقه‌ی بین‌الملل شانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، شرکت کرده‌است، پس از جشنواره در تهران اجرا خواهد شد.
سال گذشته، دو نمایش خارجی بعد از اجرا در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان، در تهران نیز به نمایش در آمده بودند. امسال نیز این روال ادامه دارد و قرار است که نمایش کشور برزیل، پس از اختتامیه، در پایتخت نیز اجرا شود. 

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- 12مهرماه

نمی‌شود، تمام توقعاتی را که از تئاتر کودک داریم  از جشنواره طلب کنیم

با سید صادق موسوی،  قائم‌مقام دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان و معاون مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی، در حاشیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان در گفت و گو با ستاد خبری این جشنواره به سوالات ما در مورد جشنواره، پاسخ داد.

انتخاب نمایش‌ها به چه ترتیبی بود؟

ما نزدیک به یک سال پیش، بعد از جشنواره پانزدهم، برای نمایندگی‌های" اَسیتیج" فراخوان صادر کردیم و پس از آن اطلاع‌رسانی اینترنتی انجام دادیم. 129  اثر به جشنواره ارسال و از بین آنها، آثاری برای بخش‌های مختلف برگزیده شد. هیئت داوری بر اساس پارامترهای هنری از جمله، کیفیت، خلاقیت، مخاطب محوری، بومی بودن، توجه به افسانه‌ها و ادبیات کودکان و نوجوان، توجه به آموزه‌های قرآنی و سیره‌ی انبیا و توجه به مقوله‌های اجتماعی مانند: جنگ و صلح  از نگاه کودکان، از میان آنها، آثاری را انتخاب کردند و به کمیته بین‌الملل، 30 اثر ارسال شد. ملاک‎ها در بخش بین‌الملل هم این بود که مستقیماً برای مخاطب کودک تولید شده‌باشند. چون خیلی از کارها هست، که می‌گویند: مخاطب کودک هم می‌توانند داشته‌باشند.

 ولی کار بزرگ است، یا درون مایه‌ی بزرگسال دارد، و همچنین اینکه  به لحاظ دکور و وسایل صحنه، امکان جابه‌جایی‌شان وجود داشته‌باشد، و سخت و گران قیمت نباشد. مثلاً: چند سال پیش، کاری از صربستان آمد که دکورشان را مجبور شدند با کامیون بیاورند، کاری که از صربستان آورده شدو به ناچار دکورشان را با کامیون آوردیم. ترجیح می‌دهیم گروه نمایشی کم تعداد و دکور پرتابل باشد.

این که گروه قبلاً در جشنواره حضور داشته باشد و کار کرده باشد یا نه، چه قدر برایتان مهم است؟

ما با گروه‌هایی که قبلاً کار کرده‌اند، خیلی راحت‌تر هستیم چون شرایط ما را بیشتر درک می‌کنند. توقعاتشان طبیعی است. محیط اینجا را بیشتر می‌شناسند برای همین ما با آن‌ها مشکلی نداریم. این برای ما یک حسن است، که گروه‌هایی که با تجربه‌تر هستند و در عین حال، کار جدید هم می‌آورند در جشنواره شرکت کنند. مثل گروه آلمان، آقای پیر دامینگل، که سه سال است می‌آید و چون کار جدید و مناسب می‌آورد، ما هر سال دعوتش می‌کنیم.


وضعیت ارتباط جشنواره با جشنواره‌های بین‌‎المللی چه طور است؟

ارزیابی دقیقی نداریم، فقط می‌توانیم بگوئیم که از روی مراجعات، ایمیل‌ها، دعوت‌ها و درخواست‌هایی که برای اجرا داریم، می‌فهمیم که نسبت به سال گذشته، افزایش پیدا کرده اند. اطلاع‌رسانی خوبی رخ داده است ، و حالا می‌دانند که  یک جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  در ایران هست . البته یک  نمایندگی "اسیتیج" هم در ایران داریم و امیدواریم از آن طریق هم برای این جشنواره اطلاع رسانی شده باشد.


چه قدر توانستید با مسئولان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ارتباط برقرار کنید؟

امسال از مسئولان کانون دعوت کردیم که در جشنواره حضور پیدا کنند. هم‌چنین دو سه تا از کارهایی که به جشنواره شانزدهم تئاتر کودک و نوجوان راه پیدا کردند، از کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بوده‌اند.


در مورد جشنواره هفدهم چه تصمیمی دارید؟

فقط می‌توانم بگویم: که ما برای استمرار جشنواره تلاش می‌کنیم.


 در سال‌های گذشته برنامه‌ی انتشارکتاب در زمینه‌ی تئاتر کودک و نوجوان را داشتید. امسال هم اعلام شده که 9جلد کتاب در این زمینه، منتشر خواهد شد. این کتاب‌ها چه قدر کاربرد داشته و دارند؟

یک سری از این کتاب‌ها را ما اهدا کرده‌ایم. یک سری را خریدند ولی به نظر من مهمترین استفاده‌اش برای بچه‌های تئاتر است. چون به تازگی لیسانس تئاتر کودک در دانشکده هنرهای زیبا تاسیس شده‌است و این کتاب‌ها که در زمینه‌ی مباحث نظری هستند، خیلی به کار دانشجوها می‌آیند و وقتی بچه‌های فارغ‌التحصیل این رشته، به سمت اجرا بروند، سطح کیفی تئاتر کودک بالاتر می‌رود.


سال گذشته، دو تا از گروه‌های خارجی شرکت‌کننده در جشنواره، درتهران هم اجرا داشتند. آیا امسال هم، اجرا در تهران برای گروه‌ها هماهنگ شده؟

فقط گروه برزیل می‌تواند در تهران اجرا داشته باشد. چون گروه‌های دیگر بعد از جشنواره، می‌روند ولی برزیل یک هفته بیشتر در ایران می‌ماند و در تهران هم نمایش‌شان را اجرا خواهد کرد.


آیا امسال، از میهمان‌هایی برای حضور در جشنواره یا اختتامیه، دعوت کرده‌اید؟

امسال هیچ مهمانی به عنوان چهره، دعوت نکرده ایم. هر کسی که این‌جا هست، سمتی دارد. مثلاً خانم آزیتا حاجیان داور هستند و پرستو گلستانی با یک نمایش در جشنواره حضور دارد.


کمی در مورد کارگاه‌ها توضیح دهید؟ امسال چند کارگاه و با چه موضوعاتی برگزار می‌شود؟

برای 4 کارگاه برنامه‌ریزی کرده‌ایم. که در آن‌ها، گروه‌های خارجی در مورد وضعیت تئاتر کودک و نوجوان در کشور خودشان توضیح می‌دهند.


چرا امسال کارگاه‌های تخصصی برگزار نمی‌کنید؟

چون کارگاه‌های سال‌های گذشته،  بازده مورد نظر ما را نداشتند و شرکت‌کنندگان، آن طور که شایسته بود، از مباحث تخصصی مطرح‌شده در کارگاه‌ها استفاده نمی‌کردند.


به نظر شما اگر جشنواره بخواهد از اصفهان منتقل شود، چه شهرهای دیگری برای برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان مناسب هستند؟

در اصفهان مشکلاتی مانند کمبود و یا نا مناسب بودن سالن‌ها وجود دارد ولی در کل به جز اصفهان، انتخاب‌های زیادی برای محل برگزاری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان وجود ندارد. در شهرهای دیگر امکانات در حد اصفهان نیست.


چه برنامه‌های متفاوتی نسبت به سال گذشته، برای برگزیدگان دارید؟

برنامه‌ی متفاوتی نداریم. امسال هم مثل پارسال، نمایشنامه‌های برگزیده را چاپ می‌کنیم و کارهای برگزیده‌ را به خارج از کشور می‌فرستیم.


آقای رحماندوست در مصاحبه‌شان گفتند: که یک سال، برای شهرستان‌هایی که کارهای قابل قبولی ارائه داده بودند، هنرمند متخصصی را برای برطرف کردن اشکالاتشان، فرستاده‌اند. چرا از این دست برنامه‌ها برای شرکت‌کنندگان در جشنواره تدارک نمی‌بینید؟

ببینید! نمی‌شود تمام توقعاتی را که از تئاتر کودک داریم  از جشنواره انتظار داشته باشیم. جشنواره فقط ویترین و نمایشگاهی از فعالیت‌هایی در زمینه تئاتر کودک است. همه‌ی نهادها از جمله، آموزش و پرورش، کانون پرورش فکری کودکان، سازمان‌های فرهنگی هنری شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی و ... باید روی تئاتر کودک سرمایه‌گذاری کنند و در اقصی نقاط کشور تئاتر کودک تولید و اجرا شود. این افزایش تولید اگر با اندک آموزش هم همراه باشد، ما با بهبود کیفیت تئاتر کودک و نوجوان رو به رو خواهیم بود. بعد ما می‌توانیم گزیده‌اش را در جشنواره ببینیم. این از وظایف جشنواره نیست که کارگاه برگزار کند و مدرس به شهرستان‌ها بفرستد. ممکن است بهانه‌ی خوبی باشد برای فعالیت‌ها، ولی ساختار جشنواره به گونه ای است که در ایام محدودی کارهای خوبی را از ایران و خارج دعوت کند که هیجان و جان تازه‌ای در فضای تئاتر کودک به وجود آورد.


برنامه‌ی بزرگداشت امسال به چه صورت است؟

سال اول برای استاد داوود کیانیان، برنامه‌ی تجلیل گرفتیم. سال دوم برای استاد منصور خلج و امسال هم قرار است برای استاد "حسن دادشکر" مراسم بزرگداشت برگزار کنیم.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان اصفهان- کمیته اطلاع رسانی- 10مهرماه
بیایید هوای بهاری تئاتر کودک را تقویت کنیم

مصطفی رحماندوست این سال‌ها برای بچه‌های اصفهان، چهره‌ی آشناتری شده‌است. چرا که شاعر «صد دانه یاقوت» دوران کودکی ‌ما و «تق، تق، تق، تق بر در زد» کودکان این روزها، حالا 4 سال است که حوالی روز جهانی کودک، به عنوان دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان به اصفهان می‌آید. با مصطفی رحماندوست در هتل محل اقامتش به گفت و گو نشستیم.


تئاتر کودک و نوجوان چه ویژگی‌هایی دارد؟

البته این را باید از اهالی تئاتر پرسید. من کارشناس نیستم اما در حد همین 3،4 سالی که به قول خودم مستاجر تئاتر کودک هستم و تخصصی که در ادبیات کودک دارم، به نظرم مهمترین ویژگی‌اش این است که کودکان را مخاطب خودش قرار داده ، لذا باید ویژگی‌های روانشناختی کودک و نوجوان را برای اینکه بتواند با آنها حرف بزند و برایشان جاذبه داشته باشد، رعایت کند.


تئاتر کودک ما در چه حدی است؟

به نظر من تئاتر ما بالقوه ویژگی‌هایی را که باید داشته باشد، دارد. اما در پاسخ به اینکه آیا  بالفعل رسیده یا نه باید بگویم که نه هنوز نرسیده. تئاترهای خوبی داریم که می‌توانستند خودشان را به این حد برسانند. تئاترهای خوبی داریم که رسانده‌اند و خیلی‌ها هم هنوز از سطح تفریح و سرگرمی بالاتر نیامده‌اند. اما در کل ظرفیتش هست.


چه مراحلی باید طی شود تا به نقطه‌ی مطلوب برسیم؟
 

الان تئاتر ما در پی تولید نمایش‌هایی است که هم بچه‌ها را  مخاطب قرار بدهد و هم بزرگترها را. چون معتقد است که باید بزرگترها، بچه‌ها را به تئاتر بیاورند و پول آن را بدهند. اما باید به جایی برسیم که بچه‌ها خودشان پول تئاتر را بدهند و به دنبال آن باشند، مدرسه‌ها تقاضا داشته باشند. یک پله‌ مانده. حداقل کاری هم که می‌‌شود کرد این است که به جاهایی که بچه‌ها بیشتر حضور دارند، توجه بیشتری شود.

 
در جشنواره‌ی امسال چه قدر بر وجود چنین ویژگی‌هایی تاکید شده است؟

ما سعی می‌کنیم آنهایی را انتخاب کنیم که این ویژگی‌ها را داشته باشند. اما بحث ما بحث نمایش‌هایی نیست که برای جشنواره انتخاب شده‌اند، چون این کارها از چند مرحله داوری کذشته اند. بحث ما بر سر مجموعه‌ی تئاتر کودک است. ما حدود 130 نمایش از شهرستان‌ها و کشورهای مختلف داشتیم اما فقط 12 عنوان به جشنواره راه پیدا کردند. پس می‌بینیم که می‌توانند ولی عمل نمی‌کنند.

دلیلش هم این است که به دنبال این هستیم که بزرگترها تئاتر را تحویل بگیرند و همچنین به دنبال جلب رضایت مسئولان هستیم. مسئولان هم نوعاً فرهنگی نیستند. ولی برای تئاتر کودک باید کاری کنیم که بچه‌ها خودشان پول توجیبی‌شان را برای تئاتر بدهند.

چه ویژگی‌هایی بوده که ارائه‌دهندگان آثار در جشنواره نادیده گرفته‌اند؟

نمی‌توان گفت بعضی ویژگی‌ها کاملاً نادیده گرفته شده‌اند. برخی ویژگی‌ها در نمایش‌های ما کمرنگ و نیازمند حمایت غیرمستقیم هستند. در کل، از چهار سال پیش تا به حال اتفاقات خیلی خوبی افتاده است. این نمایش‌ها که از آسمان نیامده‌اند، بوده‌اند فقط حالا خودشان را نشان داده‌اند. چون ما که کار خاصی برای تعلیم و تربیت تئاتر کودکان انجام نداده‌ایم. من در پیام پارسال هم گفتم، وقتی هوای بهاری می‌شود، از لابه لای آجرها هم سبزه بیرون می‌زند. یعنی با وجود چنین جشنواره‌هایی، زمینه برای رشد تئاتر کودک و نوجوان فراهم می‌شود. الان برای تئاتر کودک کم کم این اتفاق رخ داده است و منتظریم که زمینه‌های مناسب تقویت شوند.


چه قدر جشنواره و برگزاری منظم آن در تقویت این زمینه‌ها موثر است؟

من فکر می‌کنم جشنواره، بیشتر می‌تواند تاثیر داشته باشد چون بعد از این 4 سال نتوانسته‌ایم آموزش و پرورش را راضی کنیم که تئاتر آموزشگاهی را هم راه بیندازد. اگر تئاتر در مدارس راه می‌افتاد، رشد تئاتر کودک سریعتر اتفاق می‌افتد. اما کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان فرهنگی شهرداری در رشد تئاتر کودک تاثیر داشته‌اند. اما این‌ها کم هستند. باید جاهای مختلفی برای ابراز و ظهور استعداد تئاتر کودکان فراهم کرد.


 یعنی قائل به تخصصی شدن جشنواره هستید؟

ببیید، اگر تقاضا زیاد باشد، این رده‌بندی‌ها و تخصصی شدن ها، هم به وجود می‌آید. دیگر تئاتر خردسال مخصوص کودکستان‌ها را برای بچه‌های مقطع راهنمایی اجرا نمی‌کنند. من معتقدم باید زمینه‌ها را در اجتماع گسترش بدهیم.


به نظر شما ادبیات کودک چه قدر با تئاتر کودکان ارتباط دارد؟و چه میزان تا به حال به یاری هم آمده‌اند؟

رابطه‌‌ی این دو خیلی زیاد است اما تا الان خیلی کم از این موضوع استفاده شده است. چون اصلاً زمینه‌ی کار تئاتر، یک نوشته‌ی دراماتیزه شده‌‌ی داستانی است.اما خیلی کم از ادبیات معاصر در تئاتر کودک استفاده شده. بیشتر از ادبیات فولکلوریک برای تئاتر کودک و نوجوان استفاده شده است.

در این مدت ما سعی کردیم نویسندگان را به نوشتن نمایشنامه برای تئاتر کودک و نوجوان و تولیدکنندگان را به استفاده از این نمایشنامه‌ها نزدیک و ترغیب کنیم. الان یک بیماری هست که هر کس هم کارگردان است هم نویسنده و گریمور و نورپرداز و.... حالا اگر این اتفاق در گروه‌هایی که در شهرستان‌های خیلی کوچک و بدون امکانات کار می‌کنند رخ دهد، قابل درک است اما در شهرستان‌های بزرگ نه. در هر شهری، حداقل یک کتاب داستان هست که نویسنده از کارگردان جدا باشد.

این روزها، در تئاترهای کودکان بیشتر داستان‌های قدیمی کار می‌شود یا موضوعات روز؟

از داستان‌های قدیمی، ما بزرگترها بیشتر خوشمان می‌آید. البته داستان قدیمی هم حتماً نکات مهمی داشته‌اند که چند صد سال، پابرجای مانده‌اند. هنوز می‌شود از جاذبه‌اش استفاده کرد. من معتقدم همه چیز باید باشد. هم داستان‌های قدیمی باشد و هم حرف روز بزنیم. هم باید شوخی و خنده باشد و هم حرف‌های جدی. اگر فقط شوخی و خنده و زلم زیمبو باشد، دیگر تئاتر نیست. اگر هم فقط ادبیات و جدی باشد، از زندگی فاصله می‌گیرد. اگر هم همه‌اش زندگی امروز باشد، جایی برای پیوندهای عاطفی و تفریح نمی‌ماند.


الان در نمایش‌های کودکان می‌بینیم که همه عوامل بزرگسالان هستند. چه کار می‌توان کرد که کودکان هم به عنوان بازیگر در تئاتر خودشان حضور داشته باشند؟

لازم نیست کودک باشند. مهم این است که سوژه، برنامه‌ها، نوع بازی‌ها و اجرا برای مخاطب کودک مناسب باشد. مگر وقتی بچه‌‌تان می‌خواهد به مدرسه برود، لازم است که معلم و مدیر مدرسه و راننده سرویس و... بچه باشند؟! بچه در جامعه دارد زندگی می‌کند. اگر ایجاب کند و کودک توانایی‌اش را داشته‌باشد، می‌تواند بازی کند. ولی لزومی ندارد.


در این چند سال، ما بازیگران کودک را خیلی کم در جشنواره دیدیم. آیا در جشنواره‌های خارجی هم همین طور است یا آنها بیشتر از بازیگر کودک استفاده می‌کنند؟

 نه. واقعاً این طوری نیست. بنا به ضرورت نقش و پرسوناژها اگر لازم باشد، استفاده می‌کند. آن چیزی که شما می‌گویید، تئاتر آموزشگاهی است. ما هم که کودک بودیم، این تئاتر آموزشگاهی بود. زمانی که ما دانش‌آموز بودیم، و در مدرسه تئاتر اجرا می‌کردیم نمی‌توانستیم از مدرسه دخترانه، برای نقش مادر و دختر در نمایشمان، بازیگر بیاوریم برای همین مفاهیم مانند زن‌پوش و مردپوش وجود داشت.


چه قدر روی تعامل نمایش‌ها با کودکان، تاکید داشته‌اید؟ برای مثال، سال قبل نمایش‌هایی مانند تئاتر روسیه تعامل زیادی با مخاطب خردسال داشتند.

تعامل نمایش‌ها با کودکان، نوعی از نمایش به نام نمایش خلاقیت و  مبتنی بر مخاطب است. اگر نمایش با این انگیزه نوشته‌شده باشد، به همین سبک که با مخاطب تعامل دارد، اجرا می‌شود. اساساً نمایشی بنام آستروژه داریم که اصلاً سوژه ندارد و در آن کارگردان و بازیگر سوژه‌ای که در ذهن خود دارند در همان لحظه اجرا می کنند و نوع ارتباط آنها به رد و بدل شدن ارتباطات بین کودک و نوجوان با بازیگر باز می گردد. 


به نظر شما وضعیت تئاترکودک و نوجوان در چند سال اخیر چه گونه است؟

من آماری ندارم ولی در فاصله‌ی یکساله جشنواره که به جاهای مختلف رفتم، می‌بینم که در شهرستان‌های مختلف تئاتر کودکان اجرا می‌شود. در مسابقه‌ی نمایشنامه نویسی برای اولین بار دیدیم که از شهرستان‌های خیلی دور هم اثر داشتیم. این نشان می‌دهد که اتفاقاتی دارد می‌افتد، حالا اینکه این اتفاقات تا کجا پیش می‌رود و به کجا می‌رسد، به این بستگی دارد که این جشنواره چه طور ادامه پیدا کند. چون قبلاً هم 9،10 سال جشنواره بوده و بعد یک مرتبه قطع شد و از بین رفت وقتی دو مرتبه شروع کردیم، 3 سالی طول کشید تا راه بیفتد، حالا که راه افتاده امیدوارم بتواند ادامه پیدا کند.


به نظر شما، روند جشنواره چه طور است؟

به نظر من تازه جشنواره به کف خود رسیده در حالی که بالقوه یک امکاناتی دارد ولی هنوز از امکانات مهم‌اش استفاده نشده‌است. خیلی جا دارد و 4 سالی که در اصفهان تشکیل شده، توانسته ظرفیت‌های تئاتر کودک ایران را نشان دهد. سال اول برگزاری جشنواره در اصفهان، با تلاش بسیار، توانستیم 12 نمایش ایرانی انتخاب کنیم. آن زمان 3 نمایش را به اصفهانی‌ها به دلیل میزبانی‌شان، اختصاص دادیم. اما امسال نه ما حاضر بودیم به اصفهانی‌ها تخفیف بدهیم و نه آنها حاضر بودند این امتیاز و تخفیف را بگیرند. آمدیم در بازار رقابت. سال دوم از جشنواره تئاتر کار به خارج از کشور هم رفت و سال سوم هم یکی از نمایش‌های اصفهان در خارج از کشور اجرا شد. این نشان می‌دهد که ظرفیت بوده و حالا خودش را نشان داده است.

به نظر من، جشنواره تئاتر کودک باید به جایی برسد که برای اجرا در سراسر ایران برنامه ریزی کند. باید گروه‌های برگزیده در سراسر ایران اجرا داشته‌باشند.باید به گروه‌هایی که به مرحله‌ی بالا می‌رسند، برای اجرا کمک شود. یکی از کارهایی که یک سال انجام دادیم و خیلی خوب بود، این بود که وقتی می‌دیدیم تئاتری، ظرفیت‌ها را دارد، خوب است فقط اشکالاتی دارد که باید رفع شود، هنرمند توانایی را می‌فرستادیم به شهرستانی که اثر را فرستاده‌بودند، تابرود به آنها مشورت بدهد و کمک‌شان کند. ‌این کار باید ادامه پیدا کند. هنرمندانی که نمایششان انتخاب شده، بروند به شهرستان‌ها کمک کنند تا سطح تئاتر کودکان ایران بالا بیاید.

چه قدر این جشنواره با جشنواره‌های بین‌المللی دیگر تعامل دارد؟

ما باید خودمان را به دنیا نشان بدهیم تا از ما دعوت کنند. در این سه، چهار سال، توانسته‌ایم این کار را انجام بدهیم. لذا وقتی به نام جشنواره تئاتر کودک اصفهان از گروه‌ها و کشورهای مختلف دعوت می‌کنیم، استقبال می‌کنند. امسال حدود 30، 31 عنوان نمایش خارجی به جشنواره فرستاده شده بود که پیشرفت خیلی خوبی است. اما بنابر بعضی ملاحظات، نمی‌توانیم از آنها که بعضی‌شان هم کارهای خوبی هستند، استفاده کنیم. 13 نمایش خیلی خوب بود که دوست داشتیم از آنها در جشنواره استفاده شود. اما در نهایت، با توجه به مقرراتی که برای اجرا در جشنواره داشتیم، 4 نمایش از 4 کشور را انتخاب کردیم. البته اصولاً هنرمندان تفاوت‌های فرهنگی را می‌پذیرند.

وقتی یکی از کارهای ایرانی در کشورهای خارجی اجراهای زیادی دارد، نشان دهنده‌ی آن است که در یکی از اجراهای خود، توانسته خود را به خوبی نشان دهد و بازخورد آن ارسال دعوت‌نامه های زیادی است که برای آن نمایش ارسال می‌شود.

نقش موسیقی و رنگ در تئاتر کودک چیست؟

نقش بسیار پررنگی دارند. امسال اثری در میان نمایش‌های خارجی ارسال شده، بود که فقط درآن، رنگ‌ها حرف می‌زند. کار بسیار زیبایی که می‌توانست بار آموزشی زیادی برای کارگردان‌های ما داشته باشد اما متاسفانه نتوانست در جشنواره شرکت کند. باید به کارگردان‌های ایرانی نشان داد که با هیچ می‌توانند کارهای بزرگ انجام دهند.


نظرتان در مورد کارگاه‌های تخصصی جشنواره چیست؟

امسال نیز کارگاه‌ها را داریم ولی من، شخصاً اعتقادی به کارگاه‌ها در جشنواره ندارم. چون بیشتر میهمان‌ها فقط می‌خواهند در کنار اجرای کار خودشان، کارهای دیگران را ببینند و کمی هم رفع خستگی کنند.


کدام ویژگی‌ها، بیشتر مورد پسند مخاطبین تئاتر کودک است؟

همه‌ی ویژگی‎‌ها مهم هستند؛ نور، رنگ، موسیقی، پیام، ریتم، آهنگ، نوع اجرا و حرکات بازیگر. ولی چیزی که اهمیت دارد، نحوه‌ی استفاده و تاثیرآن بر مخاطب است.


آیا برنامه‌ای برای اجرای نمایش‌های خارجی در شهرهای دیگر هم دارید؟

فقط برای اجرا در تهران برنامه‌ داریم. برخی گروه‌ها فقط یک روز در اصفهان هستند و زمانشان اجازه نمی‌دهد. اما برنامه‌ریزی کرده‌ایم که از حضورشان در اصفهان نهایت استفاده را ببریم.


به نظر شما ماندگاری جشنواره در اصفهان، چه تاثیری بر استان دارد؟

این توانایی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اصفهان است که توانسته جشنواره تئاتر را بعد از رفتن جشنواره فیلم کودک در اصفهان نگه دارد. برگزاری هر چه بیشتر این جشنواره‌ها در مسایل فرهنگی شهر تاثیر زیادی دارد. شاید یکی از دلایل شادابی و نشاط مردم اصفهان همین رفت و آمد مردم مختلف و آشنایی آنها با فرهنگ‌های گوناگون است.


شما همکاری‌تان را با جشنواره ادامه می‌دهید یا نه؟

ماموریت من 4ساله است. من نمی‌توانم چیزی بگویم. بستگی به دیگران دارد با تغییر و تحولاتی که در حال رخ دادن است، منتظریم ببینیم که چه می‌شود.


و یک سوال به مناسبت روز جهانی کودک. در رابطه با این روز، چه پیشنهاد یا توصیه‌ای می‌توانید به مسئولین و پدر و مادرها بکنید؟

برای ما همه‌ی روزها، روز جهانی کودک است چون برای بچه‌ها کار می‌کنیم. اما اصلاً نمی‌شود بچه‌ها را نادیده گرفت. . شاید اصلاًً بی‌خود روز جهانی کودک گذاشته‌اند. چون وقتی یک بچه وارد جمعی می‌شود تمام جمع را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حتی آنها که کمی اخمو هستند و حاضر نمی‌شوند با بچه‌ها ارتباط برقرار کنند هم در اصل خودشان را گول می‌زنند.  به نظر من این روز به خصوص را هم گذاشته‌اند تا آنها که یادشان رفته، یادشان بیاید!

نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌