روزنامه اصفهان زیبا
زمان انتشار: یکشنبه 9 مرداد ماه 1390
آدرس: روزنامه اصفهان زیبا، شماره 1317، ویژه نامه شبکه، صفحه سه، شماره بیست و هشتم
بگو از چه مرورگری استفاده میکنی تا بگویم بهره هوشیات چه قدر است! از
زمانی که سر و کلهی روباه آتشین در وب پیدا شد، مرورگر مایکروسافت، آن ایی
آبی رنگ معروف، کم کم به حاشه رانده شده و کاربران جدیتر وب، مدام از
کاستیهای آیایی صحبت میکنند. همانطور که نسخههای جدیدتر فایرفاکس
متولد میشدند، IE از چشمها افتاد.
فایرفاکسیها دربرابر اینترنت اکسپلورریها
خبر جدید و عجیبی که این هفته در وب منتشر شد این بود که:« کاربران مرورگر
اینترنت اکسپلورر از IQ پایینتری برخوردارند». داستان از این قرار است که
موسسهی کانادایی اپتیکوانت (َAptiQuant) آزمایشی را تحت عنوان «رابطه
بهره هوشی و استفاده از مرورگر» انجام داده. برای این آزمایش بهره هوشی از
صد و یک هزار و 326 نفر کاربر بالای 16 سال، گرفته شده. به این صورت که
آنها را بر اساس مرورگری که استفاده میکنند، طبقهبندی کردهاند و مورد
آزمایش قرار دادهاند و نتایج جالب توجهی هم به دست آوردهام.
کاربران اینترنت اکسپلورر 6 به ندرت بهره هوشی بالاتر از 80 دارند. کاربران
فایرفاکس و کروم بهترند و متوسط آیکیویشان حدود 110 است. در حالی که
کاربران مرورگرهای اپرا و کمینو، متوسط آی کیویی بیش از 120 دارند!
نکتهی جالب دیگر این است که در این تحقیقات نشان داده شده، در سال 2006
متوسط آیکیوی کاربران اینترنت اکسپلورر6، بیشتر بوده و بعد کاربرانی که از
نسخههای جدیدتر استفاده کردهاند، بهره هوشی بهتری دارند.
محققان از این تحقیقات نتیجه گرفتهاند که:« افرادی با بهره
هوشی پایینتر، مایل به تغییر یا ارتقای مرورگرهایشان نیستند و خب این
منطقی است که کاربران با بهره هوشی بالاتر، تمایل بیشتری برای آزمایش و
استفاده از نسخههای مختلف یا متفاوت نرمافزارها و لحاظ کردن آپدیتها،
آپگریدها و پیشنهادهای امنیتی دارند.
در تحقیقات مشخص شده کاربران اینترنت اکسپلورر که از فریم کروم استفاده
کردهاند، نسبت به آنها که از اینترنت اکسپلورر بدون فریم استفاده
کردهاند، بهره هوشی بالاتری دارند.
تحقیقات؛ کلید طلایی کمپانیهای وبی
در ماه مارس، مایکروسافت کمپینی را برای تشویق کاربرانش به کنار گذاشتن IE6
راه انداخت. ولی آیا فعالیتهای این کمپین، با توجه به این نکته بود که
کاربران این مرورگر از بهره هوشی پایینتری برخورداند؟! شاید همین نکته
کلید اصلی خلاص شدن از شر بدتری مرورگر وب باشد.
معلوم است که استفاده از نتایج این تحقیقات و البته آزمایشهای مشابه، برای شرکتهای ارائهدهندهی مرورگرها، کاربردهای زیادی دارد. مثلاً مایکروسافت میتواند بفهمد که بهتر است از چه نوع تبلیغاتی برای تشویق کاربرانش در مورد آپگرید کردن مرورگرهایشان، استفاده کند.
شرکتها بر پایهی چنین تحقیقاتی، دید جامعتر و دقیقتری در مورد جامعه هدفشان پیدا میکنند، نیازهای مخاطبانشان را بیشتر درک میکنند و میتوانند محصولاتشان را بهینه کنند. از طرفی، صنعت تبلیغات، به این نتایج به عنوان کلیدی برای طراحی تبلیغات موثرتر نگاه میکند.
خلاصه این که یادتان باشد، از چه مرورگر/مرورگرهایی برای
وبگردی استفاده میکند. اگر هنوز از IE6 استفاده میکنید، مطمئن باشید
دانلود کردن و نصب IE8 اصلاً کار سختی نیست. فقط کافی است همین عبارت را در
گوگل، سرچ کنید و مراحل دانلود و نصب را انجام بدهید. البته داشتن
مرورگرهای مختلف هم یکی از کارهای خوبی است که یک وبگرد حرفهای انجام
میدهد. هر چه تعداد ابزارهایتان بیشتر باشد، قدرت مانور بیشتری خواهید
داشت!
