روزنامه اصفهان زیبا
زمان انتشار: شنبه 13 شهریور ماه 1389
آدرس: روزنامه اصفهان زیبا، شماره ، ویژهنامه دانش و فناوری- ستون تار 2.0، صفحه هفت
تار 2.0
معرفی سرویس پپیو
یک سرویس جدید؛ کبوتر نامهرسان سریع و قابل اعتماد!

اینترنت روز به روز گستردهتر میشود. سرویسها و وبسایتهای جدید راهاندازی میشوند. سرویسهای قدیمی تغییر میکنند و آنهایی که توجیه اقتصادی ندارند، به راحتی از بین میروند. اگر سرویسی با استقبال کاربران روبه رو شود، وبسایتها و سرویسهای دیگری به عنوان مکمل یا جایگزین آن سرویس، مثل قارچ به سرعت در گوشه و کنار اینترنت سبز میشوند و....
اینترنت آمده تا کارها را آسان کند. تا به ما امکان انجام کارهایی را بدهد که فقط در رویاهایمان قابل دسترسی بودند. تصور کنید بیست سال پیش کسی میگفت بیایید فامیلهایتان را که در نقاط مختلف دنیا در محل کار یا خانهشان نشستهاند، ببینید و با آنها حرف بزنید البته به صورت رایگان. عکسالعملتان در برابر این پیشنهاد چه بود؟ اما حالا اینترنت پر است از ابزارهایی که امکان چت صوتی، تصویری گروهی را به شما میدهند.
حالا شبکهی اجتماعیای به وجود آمده که درست شبیه یک کشور خیلی بزرگ با 400 میلیون شهروند است و با امکاناتی که برای کاربرانش فراهم کرده، به یک ابزار مهم برای مشاغل مختلف تبدیل شده است. حتی برخی دولتها به برخی از سرویسهای پرطرفدار به مثابه یک ابزار جنگی مینگرند. به هر حال جهان وب به زندگی ما وارد شده و تغییرات اساسی در جهان ما به وجود آورده است. میگویند قرن بیست و یکم قرن اطلاعات است، عصر متخصصانی که توانایی تحلیل و به کار گیری بهینهی انبوه اطلاعات موجود در اینترنت را داشته باشند.
ما در نوشتارهایی تحت عنوان «تار 2.0» از ابتدا به معرفی ابزارهایی که این جهان پهناور برای ما به ارمغان آورده، پرداختهایم. ابزارهایی مانند: دراپباکس، اسکایپ، فیسبوک، توییتر، سیملر، جیمیل، فایرفاکس، پروتوپیج، پوستروس، دیگو، مستندات گوگل و غیره. شناخت این ابزارها، درست شبیه پیدا کردن راه حلهای میانبر، بهینه و ابتکاری برای پرسشهای معمول زندگی است.
یک سیستمعامل اجتماعی برای شما!

یکی از ابزارهای جدیدی که کمتر از یک سال پیش متولد شده و به تازگی در دسترس عموم قرار گرفته، سرویس پپیو (pip.io) است. پپیو در قالب یک شرکت بسیار کوچک در اسفند سال 1388 توسط لئو شمیزو (Leo Shimizu) و دیوید چن (David Chen) در سانفرانسیسکو پایهگزاری شد.
تعداد کاربران پپیو، پس از انتشار رسمی، به 20 هزار کاربر رسید. البته این عدد در مقایسه با شبکههای اجتماعی دیگر مانند فیسبوک، که میگویند به زودی به مرز 400 میلیون کاربر میرسد، عدد قابل توجهی نیست اما پپیو اهداف بلندی در سر دارد.
لئو شیمیزو میگوید:« استراتژی ما لزوماً رقابت با سرویسهای اجتماعی مطرح نیست. بلکه میخواهیم کاری بکنیم که آنها نمیکنند.» کارآفرین بیست و چهارسالهی موسس این سرویس تاکید میکند که جذابیت پپیو این است که از شما نمیخواهد استفاده از سرویسهای اجتماعی دیگر مانند توییتر و فیسبوک را قطع کنید. این سرویس جدید به شما امکان میدهد که همچنان از آن سرویسها البته از طریق پپیو استفاده کنید و البته برای پپیو حفظ حریم خصوصی کاربرانش از همه چیز مهمتر است.
در اینترنت طیفی از گزینههای ارتباطی وجود دارد؛ از ابزارهای چترومهای خصوصی گرفته تا شبکههای اجتماعی که نگاه جهانی دارند مانند فیسبوک و توییتر که به کاربران امکانی برای جهانی شدن میدهند. شمیمزو اظهار امیدواری می کند که با تعبیهی امکانات بیشتر برای سرویسشان بتوانند کاربران بیشتری را جذب کنند.
به شیمیزو میگویم که قرار است یک مطلب دربارهی پپیو برای ستون آیتی روزنامه بنویسم. میپرسم چرا این اسم را برای سرویسشان انتخاب کردهاند. توضیح میدهد که:« پپیو ریشهی لاتین دارد. این نام به کبوترهای نامهبری اطلاق میشده که خیلی قابل اطمینان و سریع بودهاند و خب این بهترین نامی بود که اهداف ما را نشان میداد.»
گشت و گزاری در سرویس پپیو

وقتی به وبسایت پپیو (pip.io) وارد شوید چیز زیادی نمیبینید. یک صفحهی آبی که بالای آن دو خط در مورد این وبسایت توضیح کلی داده شده و بعد گوشهی سمت راست و بالای صفحه، دو گزینهی وارد شدن و ثبت نام در سایت. همین! آن سکانس معروف فیلم متریکس را یادتان هست؟ که نيو باید از میان دو قرص قرمز و آبی یکی را انتخاب میکرد؛ یا وارد دنیای متریکس میشد یا از خواب بلند میشد و هیچ چیزی از اتفاقات به یاد نمیآورد. شما هم میتوانید همین جا متوقف شوید یا در سایت ثبت نام کنید و وارد دنیای پپیو شوید.
بعد از ثبت نام اولین کار این است که برنامههای کاربردی را بر روی اکاننتتان نصب کنید. یعنی اکانت فیسبوک، توییتر، نتفلیکس، یوتیوب و فیدهای مورد علاقهتان را از این پس از داخل اکانت پپیو و با ظاهری متفاوت چک کنید. برای این کار باید روی آیکن نارنجی رنگ اپلیکیشن کلیک کنید و هر کدام از برنامهها را که میخواهید، با کلیک روی گزینهی اینستال، نصب کنید.
اکانت شخصیتان در پپیو، شامل یک صفحه است که سمت چپ صفحه، با یک کلیک میتوانید پروفایلتان را برای عموم، قابل رویت کنید یا فقط یک صفحهی خصوصی داشته باشید. یکی از ویژگیهای این سرویس این است که هر بار که مطلبی را پست میکنید، جزو مشخصات آن، محل شما هم ذکر میشود و البته میتوانید این قابلیت را حذف کنید.
در بالای این صفحه، 5 گزینه هست. یکی از آنها، به ارتباطات شما در این سرویس مربوط میشود. اگر کسی شما را به لیست دوستانش افزوده باشد، درخواستش در این قسمت برایتان نمایش داده میشود تا شما قبول یا ردش کنید.
گزینهی بعدی کانالها هستند. با کلیک روی علامت + پایین جعبه، میتوانید یک کانال جدید ایجاد کنید. مثلاً یک کانال به نام «روزنامهنگاران» ایجاد کنید تا اهالی مطبوعات حاضر در این سرویس، عضو این کانال بشوند و امکانی باشد برای یک گفتمان جهانی.
برای ایجاد کانال، باید نام کانال و یک یوزرنیم برای ورود خودتان و تصحیح یا حذف کانال وارد کنید. سپس باید انتخاب کنید که کانالتان عمومی باشد یا خصوصی و باز باشد یا اینکه افراد باید درخواست بدهند و بعد از تایید درخواستشان بتوانند کانال را ببینند. البته گروه هم میتوانید بسازید. ولی قبل از ایجاد یک گروه یا کانال جدید، بهتر است از امکان سرچ استفاده کنید و ببینید آیا قبلاً کسی این کار را انجام داده یا نه.
گزینهی دیگر، گلوبال است. در این بخش میتوانید مکانهایی که دوست دارید را از روی نقشهی گوگل پیدا کنید و آنها را به لیست مکانهای مورد علاقهتان اضافه کنید. مثلاً میتوانید ایران و اصفهان را روی نقشه مشخص کنید و به لیستتان بیفزایید تا از این به بعد هر وقت مطلبی در این مورد نوشته شد، بتوانید بخوانیدش.
سمت راست صفحهی اصلی، گزینهی پست وجود دارد. میتوانید متن، عکس، ویدئو یا لینک مورد نظرتان را وارد کنید. مخاطبان را انتخاب نمایید؛ یا در صفحهی شخصیتان قرار بدهیدش، یا برای افراد خاصی بفرستید و انتخاب کنید که پست در اکانت توییتر و فیسبوکتان هم نمایش داده شود یا نه.
لازم به ذکر است که سرویس پپیو هنوز در ابتدای کار است و جای کار بسیاری دارد. اما ایدهی خوب پایهگذاران جوانش باعث شده این سرویس مورد توجه رسانهها قرار بگیرد و حتی برخیها آن را جایگزینی برای بعضی از پرطرفدارترین شبکههای اجتماعی بدانند.