دوشنبه بیست و هشتم اردیبهشت ۱۳۸۸ 3:52

اینترچت 36- همیشه تجربه حرف اول را نمی‌زند!

روزنامه اصفهان زیبا-شماره696 ،صفحه 5، صفحه فناوری اطلاعات،ستون اینترچت(36)،دوشنبه28 اردیبهشت۱۳۸۷

در اینترچت این هفته می‌خواهیم خبرهای جالبی از دنیای وب اشتراکی را با هم مرور کنیم.
تولدت مبارک آقای فیسبوک!
پنجشنبه گذشته (14 می) یعنی درست 5 روز پیش، یکی از جوانترین و موفق‌ترین چهره‌های مشهور و محبوب دنیای وب اشتراکی بیست و پنج ساله شد! مارک زوکربرگ، خالق شبکه اجتماعی محبوب فیسبوک و تحصیلکرده دانشگاه استنفورد در حالی 25 سالگی‌اش را جشن گرفت که چند سالی‌ست نامش در صدر لیست میلیونرهای زیر سی‌سال اینترنت قرار دارد و شبکه اجتماعی‌اش این روزها یکی از پرطرفدارترین و بحث‌برانگیزترین سرویس‌های وب اشتراکی است.
شاید یکی از مهمترین وجوه تمایز دنیای اینترنت هم همین باشد که برعکس دنیای حقیقی، تجربه حرف اول را در آن نمی‌زند بلکه ایده‌ی خوب و تازه داشتن، پرورش آن ایده و جذب مخاطبین عموماً جوان، مهمتر است.
چه قدر در اینترنت وقت تلف می‌کنید؟
اما برای اپیزود دوم، اجازه بدهید در مورد یک سوال جالب که مایکل ارینگتون ساعت 4:28 صبح همین جمعه از خوانندگان وبلاگ مشهور «تک‌کرانچ» پرسیده، صحبت کنیم.
مایکل ارینگتون را خوانندگان حرفه‌ای این ستون می‌شناسند، وبلاگ‌نویس معروفی که در مورد پروِژه‌های موفق کارآفرینی می‌نویسد و چهره شناخته‌شده‌ای در دنیای اینترنت است. او در پست اخیرش می‌نویسد:« کاری که ما در وبلاگ تک‌کرانچ انجام می‌دهیم این است که زمان زیادی را به گشت و گذار در اینترنت و سایتهای مختلف اختصاص می‌دهیم. ولی این شغل ماست! ما پول می‌گیریم که روزانه در فیسبوک، یوتیوب، توییتر، فرندفید و نزدیک به 6هزار سایت دیگر بگردیم. (نکته کنکوری: اگر خواستید یک سرویس جدید را امتحان کنید و حوصله ثبت نام در آن سایت را نداشتید، می‌توانید از یوزرنیم (TechCrunch ) و پسورد (Password) برای لاگین شدن در آن سایت استفاده کنید!) اما من همین طور که در این سایتها گشت می‌زنم، با تعجب می‌بینم که خیلی از شماها به شدت در سایتهای مختلف فعال هستید.
و این درحالی است که بیشترتان شغل حقیقی دارید که لازمه آن این است که وظایف شغلی‌تان را که هیچ ربطی به آپلود عکس در فیسبوک، آپ دیت کردن میکروبلاگ توییترتان یا گوش دادن به موزیک در سایت iMeem ندارند، انجام دهید. این طور که به نظر می‌رسد، بعضی از شماها چیزی بیشتر از یک ماشین پردازشگر نت هستید! »

ارینگتون در انتهای این پست معترضه از خوانندگان تک کرانچ می‌خواهد که در نظرسنجی این مطلب شرکت کنند و بگویند کدام یک از گزینه‌های زیر در مورد آنها صدق می‌کند؟ و چند ساعت در روز وقتشان را در اینترنت تلف می‌کنند؟
-    وقتی پای اینترنت نشسته‌ام مخلوطی از احساس خوشی و احساس گناه دارم.
-    وقتی آن‌لاین می‌شوم، کنترل زمان را از دست می‌دهم. به راحتی نمی‌توانم کامپیوتر را خاموش کنم و دست از کار بکشم.
-    دوستان، خانواده و مسئولیت‌هایم را به خاطر آنلاین بودن، از یاد می‌برم.
-    به رئیس و خانواده‌ام در مورد مدت زمان آنلاین بودنم و کارهایی که انجام داده‌ام دروغ می‌گویم.
-    وقتی ساعات آن لاین بودنم کم یا قطع می‌شوند، احساس نگرانی، افسردگی و رنجش می‌کنم.
-    وقتی غمگین و افسرده هستم، به اینترنت به عنوان یک روزنه امید پناه می‌برم.
-    مشکلات کاری یا تحصیلی‌ام نتایج وقت گذرانی‌ها و کارهایی است که در زمان آنلاین بودن می‌کنم.
-    به دلیل خریدهای اینترنتی، دچار مشکلات مالی شده‌ام.
-    ارتباطات اینترنتی امنیت من را تهدید کرده یا روابط دوستانه با غریبه های آنلاین باعث گمراهی من شده است.
جالب است بدانید که تا زمان نوشته شدن این مطلب، دو هزار و پانصد و بیست و هفت نفر در این نظرسنجی شرکت کرده‌اند که از این میان، 54 درصد کاربران گفته‌اند که روزانه بین یک تا پنج ساعت وقتشان را در اینترنت تلف می‌کنند. 24 درصد شرکت‌کنندگان هر روز پنج تا ده ساعت به صورت غیر ضروری آن‌لاین هستند، 14درصد گفته‌اند که هر روز بین ده تا پانزده ساعت بی‌جهت در اینترنت می‌گردند و در آخر 8 درصد معتقد بوده‌اند که کمتر از یک ساعت روزانه در اینترنت وقت تلف می‌کنند!
اما این پست وبلاگ ارینگتون را وقتی درک می‌کنید که آدم های زیادی را سراغ داشته باشید که تمام اعمال روزانه‌شان، از بیدار شدن، صبحانه خوردن، تاکسی گرفت و دانشگاه رفتن گرفته تا شرکت در میهمانی، در ترافیک ماندن و خوابیدن، را در توییتر مخابره می‌کنند. صفحه فیسبوک‌شان پر است از نتایج تست‌های مختلفی که در آن‌ها شرکت کرده‌اند و باکس لینک‌های خوشمزه‌ی کنار وبلاگشان هر چند دقیقه یک بار آپدیت می‌شود؛ آدمهایی با گوشی‌ها و لپتاپ‌های با قابلیت اتصال به اینترنت که تحصیل و شغلشان ربط زیادی به کارهای آنلاینشان ندارد و فعالیتهای آنلاینشان بیشتر تفننی است تا جدی!
البته باید تاکید کنیم که ابزارهای مختلف وب اشتراکی از جمله توییتر، سایتهای لینک‌پراکنی و ... کاربردهای بسیار گسترده‌ای برای مشاغل مختلف از جمله خبرنگاری، نویسندگی، عکاسی و...  دارند و شاید تنها کاری که ما باید انجام دهیم این است که کاربردهای متفاوت این ابزارها را با توجه به شغل و علایقمان، کشف کنیم.
در هفته‌های آتی به کاربردهای مختلف ابزارهای وب اشتراکی برای حرفه‌هایی از جمله روزنامه‌نگاری اشاره خواهیم کرد.
نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌