روزنامه اصفهان زیبا- شماره 5۹۲،صفحه 6، صفحه فناوری اطلاعات، ستون اینترچت(۱۸)،پنجشنبه ۲۱آذر 1387

«دو تا تونل دیگه را که رد کنیم، می‌رسیم. تا جمعه شمالم. می‌خوام یه نفسی بکشم.»، « در حال حاضر مشغول تست امکان جدید وردپرس هستم.»، «کسی برنامه‌نویسی سی‌شارپ بلده؟ یه مشکلی دارم»، «الان کانال سه داره یه گزارش پخش می‌کنه. خیلی بامزه است! ً:))»

به هجدهمین قسمت ستون اینترچت خوش‌آمدید! این هفته بالاخره به موضوعی که بارها قولش را داده‌بودم، یعنی «میکروبلاگینگ» می‌پردازیم.جملاتی که در ابتدای مطلب خواندید، «توییت»هایی هستند که افراد مختلفی در زمان‌های مختلف به «میکروبلاگ»های بر پایه‌ی «توییتر»شان فرستاده‌اند و من همان موقع از طریق «توییترفاکس» خواندمشان! اگر از شنیدن 4 اصطلاحی که در این پاراگراف به کار برده‌ام تعجب کرده‌اید، کمی صبر کنید امروز درباره‌ی همه‌ی این اصطلاحات صحبت خواهیم کرد.

«میکروبلاگینگ» چیست؟

«Micro-blogging» اصطلاحی است که توسط Wikipedia (دایره‌المعارفی که چند هفته پیش درباره‌اش نوشتم.) بدین صورت تعریف شده: «نوعی از وبلاگ‌نویسی که به کاربران امکان نوشتن بروز رسانی‌های کوتاه (معمولاً کم‌تر از 200 حرف) را می‌دهد، تا توسط یک نفر یا تعدادی محدود یا همه مشاهده شوند.»

میکروبلاگینگ این‌روزها به یکی از جذاب‌ترین و پرطرفدارترین ارمغان‌های وب 2 تبدیل شده و به سرعت نیز در حال گسترش است تا آنجا که سایت‌های مهمی چون فیس‌بوک و می‌بو هم سرویس‌های مشابهی (برای بیان وضع کنونی افراد) راه انداخته‌اند .

«توییتر» چیست؟

اما شاید مهم‌ترین کلمه‌ای که حتی به عنوان مترادف «میکروبلاگینگ» به کار می‌رود، «توییتر» است. سایت توییتر (Twitter.com) در سال 2006 با اصطلاح میکروبلاگینگ متولد شد. بعد از توییتر سایت‌های مشابه زیادی بر مبنای ایده‌ی اولیه توییتر متولد شدند اما هیچ کدام به محبوبیت و فراگیری آن نرسیدند. این سایت میکروبلاگینگ با رشدی معادل ۶۰۰ درصد در سال گذشته یک رشد افسانه‌ای داشته است و کمپانی‌های بزرگی مانند گوگل، یاهو، مایکروسافت، شرکت بزرگ مخابراتی وریزون (Verizon) و شبکه اجتماعی محبوب فیس‌بوک سعی در خریدن این سایت رو به رشد دارند ولی صاحبان توییتر به هیچ کدام روی خوش نشان نداده‌‎اند و قیمت پنج میلیارد دلار را برای سایتشان اعلام کرده‌اند!

جالب است که خود کلمه «توييتر» به معنای «چهچهه يا آواهايی متناوب» است.

اما توییتر ما یک سرویس میکروبلاگینگ است که با شعار «چه کار می‌کنید؟» (What are you doing)  پا به عرصه وجود گذاشت. یکی دیگر از شاخصه‌های توییتر محدود بودن به تایپ تنها ۱۴۰ کاراکتر است! این دو مشخصه به قدری بدیع و نو بود که به سرعت در بین کاربران اینترنت به محبوبیت رسید.

چه گونه یک میکروبلاگر شوم؟

خیلی ساده، اول باید بر حسب علاقه و نیازتان یکی از سرویس‌های میکروبلاگینگ موجود را انتخاب کنید. این انتخاب می‌تواند «تویتر»، «تامبلر» و یا حتی سرویس‌های وطنی مانند «وی‌ویو»، «پیغامک» و «جکس‌بلاگ» باشند. بعد از آن در سایت ثبت‌نام می‌کنید و در باکسی که در اختیارتان قرار داده‌شده، یک متن کوتاه می‌نویسید. اگر متن‌تان از حد مجاز بیشتر بود، فرستاده نمی‌شود و سایت، پیغام خطا می‌دهد.

اگر دوست دارید میکروبلاگر توییتری شوید، بعد از ثبت نام و نوشتن متن‌های کمتر از 140کاراکتری که می‌توانند پاسخ شما به سوال «در حال حاضر چه کار می‌کنید؟» باشد یا یک بیت شعر یا حتی یک مینی‌مال، باید به فکر تعامل با دنیای میکروبلاگرها باشید. در این موقع دو کار واجب است! اول فالو (Follow) کردن آنهایی که دوست دارید «توییت‌«هایشان را بخوانید و دوم پاسخ(Reply) دادن به توییت‌های دیگران برای تعامل بیشتر! بعد از این کار شما تمام توییت‌های دوستانتان رو خواهید دید و می‌توانید به آنها پاسخ بدهید و به همین ترتیب کم‌کم در دنیای توییتر شناخته می‌شوید و تویتریست‌های دیگر هم شما را «دنبال» می‌کنند.

اما راه‌های مختلفی برای فرستادن پست‌های میکروبلاگ‌تان وجود دارد. شما تقریبا میتوانید از هر جایی که بخواهید توییت کنید! از کلاینت‌ها(توییتر دارای تعداد زیادی کلاینت برای توییت کردن است)، توییترفاکس( معروف‌ترین و محبوبترین روش توییت کردن. وقتی این افزونه را به فایرفاکستان اضافه کنید، یک آیکن t شکل در پایین، سمت راست مرورگر ظاهر می‌شود که با کلیک روی آن می‌توانید توییت‌هایتان را نوشته، بفرستید، جواب‌ها یا پیغام‌هایتان را بخوانید و وقتی دوستانتان توییتی فرستادند، یک باکس کوچک ظاهر می‌شود و می‌توانید توییت‌ها را داغ داغ بخوانید!)، مسنجر‌ها(فقط کافیست توییتر را به جی‌تاک یا یاهو مسنجرتان اضافه کنید و توییت‌هایتان را به آنها بفرستید.) اما شاید جذاب‌ترین روش همانا SMSکردن باشد(می‌توانید به توییترتان پیامک بفرستید تا در صفحه‌ی میکروبلاگتان نمایش داده شود. البته این روش برای ما زیاد صرفه اقتصادی ندارد ولی اگر می‌خواهید با این روش میکروبلاگر شوید، می‌توانید از سرویس‌های وطنی استفاده کنید.)

توییتر آنقدر جذاب است که مشاهیر زیادی از جمله: نیکول کیدمن، پاریس هیلتون، بریتنی اسپیرز، آنجلینا جولی، کوین رز و... جذب این دنیای متفاوت شده‌اند. توییتر امکانات جالب و سرگرم کننده‌ی بسیاری دارد و سایت‌های زیادی هم وجود دارند که فقط برای تکمیل کاستی‌ها یا اضافه‌کردن جذابیت‌هایی به توییتر متولد شده‌اند.  

اما اصلاً چرا میکروبلاگینگ؟!

خبرگزاری ایسنا در این مورد می‌نویسد:« به اعتقاد یک کارشناس ارتباطات، میکروبلاگ‌ها با محدودیت های خاص خود کاربر را به سمت ایجاز و مختصرنویسی سوق می‌دهند که این امر خود باعث افزایش کیفیت پست‌های وبلاگی و خالی شدن وبلاگ ها از مسائل بی اهمیت روزمره می شود. شبکه های میکروبلاگ به نوعی یک خبرگزاری شخصی محسوب می شوند که در آنها کاربر به گزارش لحظه به لحظه فعالیت‌های روزانه خود می‌پردازد و باعث شناخت بیشتر دوستان و سایر کاربران این فضا از خصوصیات و فعالیت‌های خود در طی روز می‌شود.»

در ضمن سرعت بالای نوشتن مطالب و سهل الوصول بودن میکروبلاگ‌ها می‌تواند در خیلی جاها مفید باشد. مثلا شما می‌توانید اتفاقات یک کنفرانس بین المللی یا یک جلسه کاری را به صورت زنده منتشر کنید تا یک گروه دیگر در یک جای دیگر دقیقا در موقعیت و حال و هوای شما قرار بگیرند. جالب است بدانید که باراک اوباما رئیس‌جمهور منتخب آمریکا، از سال پیش به وسیله توییتر به جمع‌آوری رای می‌پرداخت. شرکت‌ها، سايت‌ها و خبرگزاری‌های مشهوری هم عضو اين سایت هستند و سرخط اخبار خود را در صفحه توييتر خودشان منتشر می‌کنند از جمله سی‌ان‌ان، بی‌بی‌سی، سی‌نت و باشگاه منچستر یونایتد که کاربران توييتر با افزودن آنها به فهرست دوستان خود، می‌توانند در هر لحظه اخبار و مقالات را دنبال کنند. سرعت بازتاب اخبار هم در توییتر بسیار بالا است، طوری که بعضی از اخبار در توییتر زودتر از خبرگزاری‌ها منتشر می‌شوند.

اما دکتر مزیدی در وبلاگ «وب 2» دلیل جالبی برای میکروبلاگرشدن آورده:« توییتر به شما کمک می کند تا به جملاتی که در ذهنتان خلق می شود نظم و قدرت کوبنده بدهید. مهم نیست این جملات چه هستند: خنده دارند یا سیاسی یا ادبی یا هنری یا حتی غر زدن ساده. مهم آن است که تفکر شما را منظم و فشرده می کند. در طولانی مدت ناخوداگاه گزین‌گو خواهید شد. توصیه می کنم از توییتر استفاده کنید حتی اگر شده به عنوان یک تمرین ذهنی-زبانی صرف.»

راستش را بخواهید، خود من هم اولین بار که «توییتر» را دیدم، به نظرم خیلی مسخره آمد! با خودم گفتم خب که چی؟! چه استفاده‌ی مفیدی دارند؟! اما حالا باید بگویم بعد از چند ماه میکروبلاگینگ، حس می‌کنم با دنیای جدید، جذاب و ارزشمندی آشنا شده‌ام و حالا که می‌خواهم این مطلب را برای شما بنویسم مطمئنم که حداقل بیش از دو برابر این حجم می‌توانم در مورد این ارمغان جذاب دنیای وب 2 مطلب بنویسم!

پس بشتابید به سوی میکروبلاگینگ ولی یادتان باشد که این شمایید که می‌توانید ارزش این پدیده را تعیین کنید. اگر درست استفاده کنید، پدیده‌ایست ارزشمند، جذاب، کاربردی و مفید. در غیر این صورت این ارمغان وب 2 به پدیده‌ای بی‌ارزش، وقت‌گیر و اعتیادآور تبدیل می‌شود.

نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌