موج هفتم
نگاهی بر اقدام تامل‌برانگیز شبکه MBC در راه‌اندازی کانال فیلم‌های روز دنیا برای فارسی‌زبانان
موجی که در راه است!
روزنامه اصفهان زیبا- شماره 471،صفحه 6، صفحه سینما و تلویزیون، پنجشنبه 20 تیرماه 1387
«این مطلب کاملاً سانسور شد!»

حتماً شما هم این خبر تامل‌برانگیز را شنیده‌اید! خبر تاسیس شبکه فارسی‌زبان MBC را عرض می‌کنم. یادتان باشد در حالی که ما مدام عرب‌ها را مورد حمله لفظی قرار می‌دهیم که دست از سر جزایر، دانشمندان و خلیج‌مان بردارند، آنها زحمت می‌کشند و برای ما شبکه 24ساعته ماهواره‌ای پخش فیلم‌های روز دنیا با زیرنویس فارسی راه‌اندازی می‌کنند! نه خیر دوست من! ما در قرن 21ام هستیم قرن سرعت، تبلیغات و رقابت. نمی‌توانی خودت را در چهاردیواری خانه‌ی کوچکت حبس کنی، پرده‌های زخیم جلوی پنجره‌ات بکشی، در را قفل کنی و برای خودت زندگی کنی! دنیا دیگر دنیای بزرگ دیروز نیست. خیلی کوچکتر از این حرفها شده‌است. جا تنگ است و اگر دیر بجنبی دیگرانی که «جا» را حق خودشان می‌دانند، تو را از صفحه روزگار محو خواهند کرد. باید کاری کرد. باید دوید. اگر در حالی که همه می‌دوند، تو بخواهی آرام در لاین دوم حرکت کنی، حتماً نابود خواهی شد.
«شبکه‌ی تلویزیون‌های MBC اولین کانال تلویزویونی 24ساعته فیلم‌های روز جهان با زیرنویس فارسی را راه‌اندازی می‌کند. پخش MBC Persia به طور رسمی از روز چهارشنبه، 19 تیرماه 1387(نهم جولای) ساعت 16 به وقت ایران، بر روی ماهواره‌های عرب‌ست و نایل‌ست آغاز خواهدشد.» خبر هیجان‌، تامل و بحث‌برانگیزی است! این روزها رسانه‌های بین‌المللی علاقه‌ی زیادی به پخش برنامه به زبان فارسی پیداکرده‌اند! راه‌اندازی شبکه‌ای فارسی زبان از جانب کانالی همانند mbc بسیار جای بحث دارد. پس از انتشار کانال ماهواره‌ای صدای آمریکا، این روزها صحبت از آغاز کانال بی‌بی‌سی فارسی، یورونیوز فارسی و حالا ام‌بی‌سی فارسی است. اما در این میان، با توجه به نوع مخاطبان و هدف‌گیری برنامه‌های شبکه‌ی mbc، اثرگذاری این شبکه را باید بسیار فراتر از تصور دانست. انتشار mbc persia بیانگر این نکته است که برنامه‌سازان تلویزیونی امروز دنیا به اهمیت اثرگذاری تبلیغات و بازاریابی برای جمعیت هشتاد میلیونی ایران پی‌برده‌اند. دقت کنید که شبکه‌ای همانند mbc persia که شبکه‌ی سرگرمی با بالاترین کیفیت پخش (HD : High Definition) و با پشتوانه مالی بسیار قوی می‌باشد را هرگز نباید با شبکه‌های ضعیف چند هزار دلاری ایرانیان لس‌آنجلسی مقایسه کرد.
مرکز پخش رسانه‌ای خاورمیانه (Middle East Center Broadcasting) که به اختصار، MBC خوانده می‌شود، فعالیت خود را از سال 1991 میلادی در لندن آغاز کرد. در سال 2002 شهرک رسانه‌ای دوبی را به عنوان مرکز جدید خود برگزید، فعالیت خود را با مديريت «وليد بن ابراهيم»، یکی از شاهزادگان آل سعود، ادامه داد و اکنون مدعی است که ۷۵ ميليون بيننده‌ی دائم دارد. گروه MBCشش کانال تخصصی تلویزیونی از جمله: کانال خانوادگی(MBC1)، کانال شبانه‌روزی سینمایی(MBC2)، کانال کودکان(MBC3)، کانال زنان مدرن عرب(MBC4)، کانال فیلم‌های اکشن و سریال‌های مختلف(MBC Action)، شبکه 24ساعته اخبار(العربیه) و دو ایستگاه رادیویی موسیقی و ترانه‌های عربی MBC Panorama)و MBC FM) را راه‌اندازی کرده و در عین حال چند شرکت تولیدکننده‌ی برنامه‌های مستند و اخبار و چندین سایت اینترنتی به زبان‌های عربی، اردو، فارسی و انگلیسی دارد.
شبکه خبری عرب زبان «العربيه» يکی از تجارب موفق اين گروه به شمار می‌رود که از سال ۲۰۰۳ به روی آنتن رفت و رقابت تنگاتنگی با تلویزيون الجزيره قطر در زمینه پوشش مستقيم تصويری اخبار خاورميانه، به ويژه عراق دارد. راه اندازی شبکه  MBC Actionبه زبان انگليسی در سال ۲۰۰۷ نیز با استقبال مخاطبان عرب‌زبان 14 تا 25 سال روبه‌رو بوده‌است. شبکه MBC2 به واسطه پخش۲۴ ساعته فيلم‌های هاليوودی به زبان انگلیسی و با زير نويس عربی، شبکه شناخته شده‌ای در منطقه به حساب مي‌آيد. و اکنون پس از چند ماه تبلیغات گسترده، شبکه‌ی تلویزیونی «MBC Persia» را با پخش فیلم‌های روز دنیا با زیرنویس فارسی راه‌اندازی کرده‌است. صحبت‌های «تیم ریوردان» مدیر کانال‌های گروه MBC در رابطه با این شبکه‌ی تازه تاسیس بسیار جالب و حاوی پاسخ‌های بسیاری است. او می‌گوید:«فیلم‌های سینمایی در واقع دارای زبان مشترکی هستند که با گذر از مرزهای جغرافیایی و زبانی، مستقیما راه خود را به سوی قلب و مغز بینندگان می‌گشایند. لذا راه‌اندازی mbc Persia باعث افتخار ماست، بویژه که این کانال پیشگام نمایش فیلمهای ارزنده‌ای خواهدبود که مناسب نمایش برای خانواده‌های فارسی زبان است. کانال mbc Persia فیلم‌های مورد علاقه گروهای سنی مختلف و سلیقه‌های متفاوت را عرضه خواهد کرد.» علاوه بر این، «مازن حايک» مدیر کل بازاریابی و روابط عمومی و امور بازرگانی گروه MBC هم در رابطه با اهداف تجاری این کانال می‌گوید:« MBC Persia مجموعه کانال‌های پیشتاز ما را غنا خواهد بخشید و این نوآوری هماهنگ با تعهدات ما مبنی بر ارائه بهترین‌های جهانی به تماشاگران منطقه است. ما رضایت گروه‌های سنی مختلف را جلب خواهیم کرد. چنین اقدامی بعد دیگری به سرگرمی‌های خانگی مشاهده‌کنندگان برنامه‌های ما خواهد افزود.»

منابع اصلی: alarabiya.net، reporter.ir، medianews.ir، razeno.com،  mbc.net، ameinfo.com
نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌