تجربیات ما در این پروژه:

بهتر دیدم تجربیاتی را که طی انجام این پروژه کسب کردیم، به طور خلاصه در انتهای این دفترچه، ذکر کنم شاید راهنمای خوبی باشد برای دانشجویانی که احتمالاً این مصاحبه‌ها را خواهند دید.

1- نکته‌ای هست که دوست دارم حتماً در ابتدای این نوشته ذکر کنم و آن این است که اگرچه ابتدا، این پروژه به قصد کسب نمره و رفع تکلیف شروع شد ولی تک تک این مصاحبه‌ها با علاقه و کنجکاوی شخصی انجام گرفته‌اند و ما تمام سعی‌مان را کردیم که با در نظر گرفتن کمبود شدید زمان، آنچه از دستمان برمی‌آید، برای جذاب، مفید و زیبا شدن مصاحبه‌ها و پروژه انجام دهیم. باید تاکید کنیم انجام این فعالیت برای ما، بسیار وقت‌گیر و سخت اما مفید و جالب و هیجان‌انگیز بود.

2- به عنوان یک روزنامه‌نگار که تا حدودی تجربه‌ی مصاحبه با آدم‌های مختلف را داشته‌ام باید تاکید کنم که بسیار بهتر است انجام این پروژه به صورت گروه‌های دو نفره به دانشجویان محول شود. به چند دلیل: اول اینکه دانشجویان، تجربه‌ی مصاحبه، که کار سختی هم هست، را ندارند و این سختی کار را دو برابر می‌کند. دوم اینکه دو نفر بودن، باعث می‌شود راحت‌تر وارد یک محل جدید شوید و به آدم جدید که برای اولین بار ملاقات می‌کنید پیشنهاد مصاحبه بدهید!

3- دانشجویان رشته‌ی ریاضی معمولاً عادت به انجام کارهای گروهی و کلاً پروژه‌ی درسی، ندارند. به نظرم گروهی بودن این پروژه برای این دانشجویان سخت‌تر ولی لازم‌تر است!

4- شاید بهتر باشد به دانشجویان تذکر داده شود که با مصاحبه‌شونده، گپ بزنند! سوالات استاتیک معمولاً هم آنها را خسته خواهد کرد و هم طرف مقابلشان را. بهتر است مکالمه را به وسیله یک دستگاه صوتی ضبط کنند ولی این نباید باعث شود که نوشتن را از یاد ببرند. بهتر است که اگر دو نفر بودند، یک نفر مکالمه را یادداشت کند و دیگری با کارآفرین به صحبت بنشیند و فراموش نکردن اصل مهم تقسیم کار، از همان ابتدای امر، نیز بسیار ضروری است.

5- دوستان فکر می‌کنند صحبت‌های حاشیه‌ای مصاحبه‌شونده، اهمیتی ندارد اما باید تاکید کنم که همین صحبت‌های پیرامونی هستند که مصاحبه را جذاب‌تر، واقعی‌تر و ملموس‌تر می‌کنند.

 6- به نظر می‌رسد تعیین کمیت برای این پروژه امر چندان درستی نباشد. بهتر است به جای تاکید بر کمیت، در مورد کیفیت مصاحبه‌ها به دانشجویان تذکر داده شود هر چند تعیین کمیت حداقلی نیز کار درستی است ولی تاکید بر کمیت، توجه به کیفیت را از بین می‌برد و این لطمه‌ی بزرگی به کار است. مطمئناً همه ما اعتقاد داریم که یک مصاحبه‌ی خوب، کامل، مفید و همه‌جانبه بهتر از ده مصاحبه‌ی ناقص است!

7- سعی کردیم کارآفرینانی را از سنین مختلف، با سطح سواد و زمینه کاری متفاوت برای مصاحبه انتخاب کنیم تا این پروژه‌ی پژوهشی، نگاه تا حدودی همه جانبه به مقوله‌ی کارآفرینی داشته باشد. برخی از مصاحبه‌شوندگان به معنای واقعی کلمه، یک کارآفرین هستند ولی برخی هم فقط کمی به این مفهوم نزدیک شده‌اند. اما مطمئناً شنیدن صحبت‌ها هر کدام از این آدم‌ها لطف خاص خودش را دارد. 

/*]]-->
نویسنده: نفیسه حاجاتی
عنوان متن تبلیغات
© نون‌ح‌‌‌